התעמרות בעבודה, או התנכלות תעסוקתית, מתארת התנהגות שאינה פיזית, החוזרת על עצמה במסגרת העבודה, שהיא מטרידה, משפילה ופוגעת. סדנת הקוד האנושי מדייקת לכל עובד ועובדת את הדרכים בהן הוא יכול לתרום לתרבות ארגונית מכבדת נטולת התעמרות.
התנהגויות שעשויות להוות התעמרות בעבודה:
- התנהגות מילולית: צעקות, קללות, גידופים, העלבות, ביקורת לא מוצדקת, התבטאויות פוגעניות.
- התנהגות לא מילולית: הבעות פנים מאיימות, תנועות גוף מאיימות, התעלמות מופגנת, ניטור יתר, בקרת יתר, דקדקנות יתר.
- התנהגות פוגענית אחרת: הפצת שמועות, רכילות, השפלה בפני אחרים, שלילת אחריות, הטלת משימות בלתי אפשריות, בידוד חברתי.
התעמרות יכולה לבוא מצד:
- מעסיק: מנהל, ממונה, בעל תפקיד בכיר.
- עמית לעבודה: קולגה, חבר לעבודה.
- לקוח או ספק: אדם חיצוני המקבל שירות מהעובד.